koła pasowe wału korbowego

rozrusznik silnika elektryczny

ok.
4000 p.n.e.

? koło 1740 ? najstarszy znany rysunek parowego działa samobieżnego 1769 ? artyleryjski ciągnik parowy Nicolasa Cugnota 1801 ? parowy trójkołowiec Richarda Trevithicka 1811 ? angielski wynalazca John Blenkinsop wraz Matthew Murrayem opatentował konstrukcję parowozu z kołem zębatym poruszającym się po zębatej szynie biegnącej z boku torów. 1825 ? dyliżans parowy (omnibus) Gurneya w Anglii 1827 ? amerykański pojazd parowy Oshkosh Shomera i Farranda 1834 ? dyliżans parowy Dietza we Francji 1865 ? angielska ustawa Ustawa o czerwonej fladze praktycznie zakazuje używania drogowych pojazdów parowych 1875 ? pierwszy pojazd z silnikiem spalinowym ? Siegfried Marcus, Wiedeń 1888 samochód ze skrzynią biegów ? Carl Benz Opona pneumatyczna ? John Boyd Dunlop 1894 ? we Francji odbył się pierwszy wyścig samochodowy z serii Grand Prix na 126 km trasie Paryż ? Rouen 1897 ? Stanisław Grodzki uzyskuje pierwsze prawo jazdy wydane w Warszawie na prowadzenie samochodu Peugeot P-9 1904 ? w Warszawie powstają omnibusy z silnikiem 1913 ? taśma produkcyjna ? Henry Ford 1919 ? rozrusznik silnika elektryczny 1925 ? hamulec hydrauliczny 1932 ? automatyczna skrzynia biegów ? F.

Kreis, Niemcy 1947 ? opona bezdętkowa 1954 ? silnik Wankla Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_motoryzacji

amortyzację w czasie jazdy

koła pasowe wału korbowego
Opona pneumatyczna ? zewnętrzna część koła o przekroju otwartym, nakładana na felgę lub obręcz i wypełniana powietrzem (lub innym gazem) pod ciśnieniem.
Jest elementem pojazdu kontaktującym się z podłożem, zapewnia przenoszenie ciężaru pojazdu, sił napędu, hamowania i skrętu, a także podstawową amortyzację w czasie jazdy.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna

Podstawowy układ hamulcowy

Hydrauliczny układ hamulcowy Podstawowy układ hamulcowy w samochodzie osobowym najczęściej działa na zasadzie prasy hydraulicznej.
Kierowca naciskając pedał hamulca tłoczy płyn nieściśliwy w układzie hydraulicznym do tłoków znajdujących się w cylindrach hamulców kół.
Tłoki w hamulcach kół przednich mają większą powierzchnię niż tłoki w tylnych hamulcach.
Dzięki temu siła hamowania kół przednich jest większa niż tylnych.
Największą zaletą hydraulicznego układu hamulcowego jest to, że siła hamowania jest rozkładana równo na koło prawe i lewe, czego nie zapewniały stosowane wcześniej układy cięgieł.

Hamulec hydrauliczny jest najczęściej wspomagany układem zasilanym podciśnieniem z układu dolotowego silnika (w silnikach benzynowych) bądź z pompy podciśnienia (w silnikach diesla).

W przypadku zatrzymania się silnika wspomaganie przestaje działać.

Przy niedziałającym wspomaganiu w samochodzie osobowym kierowca najczęściej nadal jest w stanie hamować hamulcem podstawowym.
Wymaga to większej siły, ale jest możliwe. W układzie hydraulicznym stosuje się zwykle dwa obwody hamulcowe. W razie awarii jednego z nich (np.

wskutek przerwania przewodu hamulcowego ) drugi ma umożliwić awaryjne wyhamowanie pojazdu.

Najczęściej jeden obwód hamuje kołem przednim prawym i tylnym lewym, a drugi pozostałymi dwoma kołami. Często w prostych układach (bez ABS czy systemów kontroli trakcji) stosuje się korektor siły hamowania zmniejszający siłę hamowania kół tylnych, gdy nacisk na koła tylne zmniejsza się.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu.