Motoryzacja

koło pasowe alternatora sklep
Motoryzacja ? całokształt zagadnień związanych z zastosowaniem samochodów, motocykli i ciągników (zwłaszcza napędzanych silnikami spalinowymi)1. Potocznie przez motoryzację rozumie się motoryzację samochodową, związaną z zastosowaniem samochodów osobowych i ciężarowych, autobusów, ciągników, motocykli, motorowerów i skuterów.potrzebny przypis Eksploatacja tych pojazdów wymaga odpowiedniej infrastruktury (sieci dróg, stacji benzynowych, warsztatów naprawczych, miejsc parkingowych oraz garażowych). Podstawowym problemem motoryzacji jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego (zasady ruchu na drogach, dbanie o sprawność techniczną pojazdu, oznakowanie dróg itp.).

Motoryzacja ma duże znaczenie gospodarcze (transport) i inne. Rozwój motoryzacji przyczynił się do znaczących zmian funkcjonowania transportu drogowego i powstania społeczeństwa mobilnego. Historia motoryzacji Osobny artykuł: Historia motoryzacji. 1764 r.

? pierwszy pojazd napędzany silnikiem dwucylindrowym parowym przeznaczony do ciągnięcia przedmiotów 1802 r. ? pierwsza lokomotywa drogowa 1827 r.
? pierwszy pojazd parowy do komunikacji pasażerskiej 1884 r.

? został zbudowany pierwszy pojazd benzynowy Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Motoryzacja

Na podstawie poziomu płynu

Jednym z elementów układu hamowania jest pompa hamulcowa. Ma ona dwie sekcje (dwa tłoki w dwóch oddzielnych cylindrach) dla dwóch obwodów hamowania.
Na pompie hamulcowej umieszczony jest zbiornik z płynem hamulcowym.
W trakcie hamowania klocki hamulcowe ścierają się. Im bardziej klocki są zużyte tym bardziej są wysunięte tłoki w zaciskach hamulcowych. To z kolei powoduje zwiększenie pojemności układu hamulcowego i spadek poziomu płynu w zbiorniczku z płynem hamulcowym.
Jest to zjawisko prawidłowe.
Poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku spada w miarę zużywania się klocków.

Na podstawie poziomu płynu można szacować stan klocków, pod warunkiem, że płyn nie był uzupełniany.

W nowych samochodach w zbiorniczku hamulcowym stosuje się czujnik poziomu cieczy.

Czujnik ten uruchamia lampkę ostrzegawczą. Jeśli lampka zapali się w czasie jazdy, ale od czasu do czasu gaśnie, to najprawdopodobniej klocki są mocno zużyte i trzeba je wymienić. Drugą możliwością jest uszkodzony przewód hamulcowy.
Wtedy pozostaje hamowanie jednym obwodem i zatrzymanie pojazdu w bezpiecznym miejscu.

Trzeba pamiętać, że lampka sygnalizująca niski poziom płynu jest często uruchamiana także przez zaciągnięcie hamulca awaryjnego.

Niektóre samochody posiadają klocki z wbudowanym lub dołączanym czujnikiem zużycia okładzin hamulcowych ? wytarcie okładziny do pewnego poziomu, powoduje zwarcie obwodu i zaświecenie ostrzegawczej kontrolki.

Czasem stosuje się w klockach specjalną warstwę okładziny ciernej, która wydaje głośny pisk.

Warstwa ta jest umieszczona w ostatniej części okładziny. Daje to efekt taki, że zużyte klocki piszczą zanim uszkodzeniu ulegną tarcze.

Ostatnim sygnałem, że trzeba wymienić klocki, jest hałas wydawany przez metalowe elementy całkowicie zużytych klocków trących o tarczę.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu

bęben hamulcowy

koło pasowe alternatora sklep
Budowa Szczęki hamulcowe Do podstawowych elementów hamulca bębnowego zaliczają się: bęben hamulcowy ? ruchomy człon hamowany. szczęki hamulcowe ? nieruchomy człon hamujący, wyposażony w okładziny cierne.
W trakcie hamowania szczęki naciskane rozpieraczem wykonują niewielki ruch ? obrót o bardzo mały kąt.
W standardowych konstrukcjach występują dwie szczęki. Szczęka obracająca się zgodnie z kierunkiem obrotu bębna nazywana jest szczęką współbieżną, natomiast szczęka obracająca się przeciwnie do kierunku obrotu bębna ? szczęką przeciwbieżną. rozpieracz szczęk ? sterowalny element odpowiedzialny za docisk szczęk do bębna. Najczęściej jest to siłownik hydrauliczny lub element mechaniczny (np. krzywka). W niektórych konstrukcjach stosowana jest większa liczba rozpieraczy. Rozpieraczem steruje zewnętrzny mechanizm sterujący. sprężyna odciągająca ? element odpowiedzialny za powrót oraz utrzymanie szczęk w pozycji braku styku z bębnem. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Hamulec_b%C4%99bnowy
.